به گزارش خبرنگار ایبِنا، مجتبی خسروتاج در همایش تامین مالی صادرات اظهار داشت: ورود به بازار جهانی برای صادرکنندگان دارای شرایط ویژه ای است و مواردی مانند کیفیت، هزینه تمام شده و قیمت محصول نقش بسیار مهمی دارند.
وی با بیان اینکه فاینانس و تامین منابع مالی پروژههای صادراتی نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت محصول دارند، گفت: اگر با سازوکار تامین مالی برای صادرات آشنایی نداشته باشیم در یکی از محورهای اساسی رقابت که قیمت است دچار مشکل خواهیم شد.
خسروتاج ادامه داد: بانک ها باید کمک کنند و با خدماتی که ارائه میدهند صادر کنندگان را در رقابت با تولیدکنندگان خارجی توانمند سازند و سازمان توسعه تجارت نیز باید این موضوع بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری فضای خدمات جدیدی را در سازمان فراهم خواهیم کرد که تمرکز بر مدل های مالی برای تامین فاینانس خواهد بود و تجربیات صادرکنندگان به صورت منظم در سامانه توسعه تجارت قرار داده خواهد شد.
وی افزود: همچنین تیمی برای مشاوره در سازمان آغاز به کار خواهد کرد که بخش مالی را به ویژه برای شرکت های کوچک و متمرکز صورت جدی مورد توجه قرار خواهد داد.
خسروتاج ادامه داد: در این زمینه کار بیشتری نیاز داریم و بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت صادرات نیز باید کمک کنند که در زمینه مشاوره به شرکتهای کوچک و متوسط قدمهای بزرگتری برداشته شود.
رییس سازمان توسعه تجارت افزود: اولین نکتهای که در تامین مالی صادرات به نظر میرسد این است که بانک ها تا چه اندازه می توانند کمک کنند و از اعتبار اسنادی تا چه میزان می توان بهره گرفت.
وی با بیان اینکه برای همه صادرکنندگان ضروری است که بدانند کدام بانکها در کدام کشور میتوانند اعتبارات اسنادی باز کنند، گفت: بانکها نیز باید اطلاعرسانی و شفافسازی داشته باشند تا صادرکنندگان بدانند در کدام کشور با کدام بانک میتوانند همکاری کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ۵۰ درصد واردات در چارچوب روابط بانکی انجام شده بنابراین نشان میدهد که روابط وجود دارد و برای صادرات نیز باید استفاده شود. وی با اشاره به محور دوم تامین مالی صادرکنندگان گفت: تولیدکنندگان باید بازار را بشناسند و بدانند که سیاست بازار عرضهکننده است یا خریدار که با توجه به آن میتوان سیاستها و مکانیزم پرداخت را تعیین کرد که این موضوع به ظرفیت های تخصصی بنگاهها در مذاکره و خریداران باز میگردد.
وی ادامه داد: بسیاری از صادرکنندگان با منابع خریدار کالا را تولید کرده و به فروش میرساند که این تجربه برای بسیاری از فعالان اقتصادی میتواند مفید باشد و لازمه آن آشنایی با بازار و قدرت چانهزنی است.
خسروتاج افزود: محور سوم در تامین منابع این است که در پروژه های صادراتی به سراغ سرمایهگذاران برویم، تولیدکنندگان باید داشتههای خود را به سرمایهگذاران معرفی کنند و ارتباط صاحبان پروژه های صادراتی و سرمایه گذاران فراهم شود.
وی تصریح کرد: محور چهارم ظرفیتهایی است که صندوق ضمانت صادرات یا سایر شرکتهای بیمه صادراتی میتوانند فراهم کنند که باید صادر کنندگان با خدمات صندوق ضمانت صادرات و سایر صندوقهای بیمهای آشنا باشند و از خدمات آنها برای تامین مالی استفاده کنند.
خسروتاج خاطرنشان کرد: روش پنجم کاهش سود در پروژههای صادراتی است که صاحبان سرمایه میتوانند به صورت کارمزدی پروژه را به انجام برسانند و به صورت کارمزدی هزینه بخشی از پروژه را به سایرین واگذار کنند.
وی افزود: محور ششم استفاده از فایناس خارجی است و در چند وقت گذاشته قراردادهای خط اعتباری با کشورهای مختلف منعقد شده که اگر این منابع به ظرفیتهای صادراتی هدایت شود اثر کاهنده در هزینه های پروژه های صادراتی خواهد داشت و باید پروژههای تعریف کنیم که ظرفیتهای صادراتی در آینده ایجاد کند.
معاون وزیر صمت در پایان با بیان اینکه روز گذشته در مجلس یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت و تشویق صادرات در نظر گرفته شد گفت: از سال گذشته صادر کنندگانی که از بانکها تسهیلات گرفته بودند را فراخوان داده و تصمیم گرفتیم بخشی از نرخ سود بانکی را یارانه دهیم که بخشی از این یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مصوبه مجلس نیز کمک یارانه سود بانکی خواهد بود.